Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2011

Λίγα λόγια για το νόμο Διαμαντοπούλου τις τρέχουσες εξελίξεις στην κοινωνία και κάλεσμα για συζήτηση

Οι τρέχουσες εξελίξεις στην κοινωνία όπως η λιτότητα, η υποβάθμιση της ποιότητας ζωής μας η συνεχής διάλυση του κοινωνικού ιστού βλέπουμε να συμβαίνουν λόγω της οικονομικής, κοινωνικής, πολιτικής, οικολογικής &    πολιτισμικής κρίσης που διανύουμε την περίοδο αυτή . Κοινωνικά κεκτημένα αγώνων δεκαετιών ισοπεδώνονται λόγω καταστροφικών πολιτικών αυτής & των προηγούμενων κυβερνήσεων με αποκορύφωμα την οικονομική πρωτίστως, & την κοινωνικοπολιτική δευτερευόντως υποδούλωση της χώρας μας, σε διεθνείς οργανισμούς, όπως η ΕΕ & το ΔΝΤ. Πιο συγκεκριμένα βλέπουμε μια κυβέρνηση η οποία στην κυριολεξία ζητιανεύει για μια δόση ενός δανείου με σκοπό να αποπληρώσει χρέη προηγούμενων δανείων.  Εξαίρεση δεν θα μπορούσε να αποτελεί η παιδεία με τις καταστροφικές μεταρρυθμίσεις της Άννας Διαμαντοπούλου με αποκορύφωμα το νόμο-πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τέλη Αυγούστου, την ώρα που αρκετοί φοιτητές της σχολής μας δεν είχαν ακόμα γυρίσει από τις πρακτικές τους, ψηφίστηκε στη Βουλή μετά από ένα διάστημα υποτιθέμενου «διαλόγου» το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση από τη κυβέρνηση, τη ΝΔ, το ΛΑΟΣ, & τη ΔΗΣΥ.
Αναλυτικά προβλέπεται σε βασικά σημεία:
1)         Η σύσταση συμβουλίου του ιδρύματος, Το συμβούλιο αποτελείται από 15 μέλη 8 εσωτερικούς καθηγητές (εκλέγονται από καθηγητές του ιδρύματος για 4 χρόνια, 1 φοιτητής που ψηφίζεται από προπτυχιακούς+μεταπτυχιακούς+διδάκτορες με ενιαίο ψηφοδέλτιο για 1 χρόνο & 6 εξωτερικοί που ψηφίζονται από τους εσωτερικούς, οι οποίοι μπορούν πρακτικά να έχουν & μη πανεπιστημιακή ιδιότητα. Το συμβούλιο είναι το πιο σημαντικό όργανο του ιδρύματος, διορίζει τον πρύτανη & δίνει την έγκριση του σε κάθε θέμα σχεδόν που αποφασίζεται σε οποιοδήποτε όργανο μες στο ίδρυμα. Επίσης με πρόταση του Πρύτανη, & έγκριση του συμβουλίου θεσπίζεται ο οργανισμός κι ο εσωτερικός κανονισμός κάθε ιδρύματος.
•           Οργανισμός: Μία σειρά 35 διατάξεων που καθορίζουν θέματα οργανωτικής δομής & λειτουργίας του ιδρύματος μετά & από πρόταση 3 Υπουργείων (Παιδείας, Εσωτερικών, Οικονομικών) όπως η ίδρυση σχολών, ο οικονομικός απολογισμός του έτους, οι κανόνες λειτουργίας όλων των οργάνων του πανεπιστημίου, τα καθήκοντα υποχρεώσεις & δικαιώματα όλων των μελών του πανεπιστημίου, τα πειθαρχικά παραπτώματα, & οι ποινές οι οποίες θα καθορίζονται μόνο για φοιτητές, οι κοινωνικές παροχές σε φοιτητές, τον ορισμό ή μη διδάκτρων για τα μεταπτυχιακά προγράμματα, οι διαδικασίες για τη προστασία του πανεπιστημίου κ. α.
•           Εσωτερικός κανονισμός: Διατάξεις που καθορίζουν εσωτερικά θέματα όπως τα προγράμματα σπουδών, οι προϋποθέσεις συμμετοχής φοιτητών στην εξεταστική, η διάρκεια της & οι όροι & η διαδικασία επανεξέτασης των φοιτητών & τα ειδικότερα θέματα λειτουργίας όλων των οργάνων στο ίδρυμα & οι διαδικασίες με τις οποίες θα εφαρμόζονται πολλές διατάξεις του Οργανισμού.
Με λίγα λόγια, με το συμβούλιο δεν υπάρχει καμία διοικητική αυτοτέλεια του πανεπιστημίου, καθώς στην ουσία 15 άτομα σε συνεννόηση με το υπουργείο θα έχουν, μαζί με το διορισμένο τους πρύτανη, σχεδόν απεριόριστες αρμοδιότητες μέσα στην πανεπιστημιακή κοινότητα με το δικαίωμα να απορρίψουν οτιδήποτε προέλθει από άλλα όργανα του ιδρύματος. Τα υπόλοιπα όργανα του ιδρύματος, στην ουσία έχουν εκτελεστικό & συμβουλευτικό ρόλο.
2)         Ιδρύεται ξεχωριστή σχολή μεταπτυχιακών σπουδών
3)         Αξιολόγηση από την ΑΔΙΠ (εξωτερικούς καθηγητές & ερευνητές της χώρας). Θα λαμβάνεται υπ’ όψιν & η εσωτερική αξιολόγηση από φοιτητές (το κατά πόσον δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε), αλλά δεν θα υφίστανται σημαντικές κυρώσεις στους καθηγητές (μείωση μισθού, αφαίρεση διδασκαλίας κλπ).
4)         Κατάργηση & συγχώνευση σχολών με απόφαση του Υπουργείου μετά από γνώμη του συμβουλίου & της ΑΔΙΠ για οικονομικούς κυρίως λόγους
5)         Κατάργηση πανεπιστημιακού ασύλου χτυπώντας έτσι ένα από τα σημαντικότερα κεκτημένα για το φοιτητικό κίνημα
 6)        Διαχείριση ή όχι όλων των οικονομικών & της περιουσίας του ιδρύματος από Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, με τη μορφή Ανώνυμης Εταιρείας ύστερα από πρόταση των Υπουργείων οικονομικών & Παιδείας, με τη σύμφωνη γνώμη του Συμβουλίου. Οι πόροι του ιδρύματος επίσης μπορούν επιπλέον να προέρχονται από οποιαδήποτε πηγή ανεξέλεγκτα, κάτι που θα έχει σα συνέπεια την ακόμα μεγαλύτερη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, κάτι που θα θέσει κερδοσκοπικά κριτήρια πλέον στη διαχείριση των πανεπιστημίων.
7)         Τα ελληνικά ΑΕΙ μπορούν να ιδρύσουν παραρτήματα στο εξωτερικό.
8)         Φοιτητικά (κυρίως) ζητήματα:
•           Δεν αναφέρεται πουθενά στο νόμο η έννοια πτυχίο. Μόνο τίτλος σπουδών. Για τον πρώτο κύκλο σπουδών (προπτυχιακά) απαιτούνται 180 πιστωτικές μονάδες που θα αντιστοιχούν στα μαθήματα, τα οποία με ευθύνη του Οργανισμού μπορούν να γίνονται από άλλες σχολές. Κάθε έτος περιλαμβάνει 60. Θεσπίζεται & σύντομος κύκλος σπουδών με 120 πιστωτικές μονάδες. Για το δεύτερο κύκλο σπουδών (μεταπτυχιακά) απαιτούνται 60
•           Η μη εγγραφή φοιτητή για 2 συνεχόμενα εξάμηνα συνεπάγεται την αυτοδίκαιη διαγραφή του
•           Θεσπίζονται οι φοιτητές μερικής φοίτησης οι οποίοι θα χουν κάποια προνόμια, όπως εκπαιδευτικές άδειες, περισσότερη χρονική διάρκεια σπουδών κ. α. (ελάχιστα) οι οποίοι είναι όσοι φοιτητές εργάζονται αποδεδειγμένα για πάνω από 20 ώρες την εβδομάδα, λες και δεν ξέρουμε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών εργάζεται υπό το καθεστώς της μαύρης εργασίας.
•           Στην κοσμητεία μπορούν οι φοιτητές να θέσουν αίτημα αλλαγής προγράμματος σπουδών & να πάρουν έγκριση. Για την εφαρμογή του όμως χρειάζεται η έγκριση του διορισμένου πρύτανη
              Κάθε εξάμηνο περιλαμβάνει τουλάχιστον 13 εβδομάδες διδασκαλίας, αλλιώς το εξάμηνο θεωρείται άκυρο. Ένα μέτρο που αποτελεί βασικός μοχλός καταπίεσης των φοιτητικών κινητοποιήσεων, καθώς  στερεί από τους φοιτητές το δικαίωμα να καθορίσουν οι ίδιοι τη χρονική διάρκεια των σπουδών τους.
          Θεσπίζεται περιορισμός των επαναλήψεων της εξέτασης του κάθε μαθήματος, ανάλογα με τον οργανισμό του κάθε ιδρύματος. Αν υπερβείς το όριο, το μάθημα δεν μπορεί να επανεξεταστεί.
          Με την πάροδο ν+2 ετών ο Οργανισμός θα αποφασίσει ή όχι τη διαγραφή του φοιτητή, με ποιους όρους θα συνεχίσει και για πόσο. Αυτό το μέτρο θα ισχύσει από τους πρωτοετείς του 2012-2013 κι έπειτα.
          Σύγγραμμα πλέον θεωρείται και ένα ηλεκτρονικό έντυπο
Τι πιστεύουμε με λίγα λογια για το νόμο αυτό
Σε γενικές γραμμές, αυτός ο νόμος διαλύει το υπάρχον δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο χωρίς να θεοποιούμε το πανεπιστήμιο που υπάρχει τώρα. Σίγουρα θέλουμε αλλαγές. Αλλά αλλαγές που να ενισχύουν τον δωρεάν και δημόσιο χαρακτήρα του πανεπιστημίου, κι όχι να συμβάλλουν στην ιδιωτικοποίηση και σε κερδοσκοπικές λογικές. Επίσης με αυτό το νόμο η φωνή των φοιτητών φιμώνεται σε μεγάλο βαθμό, αφού μας βγάζει ο νόμος από όλες τις σημαντικές αποφάσεις για το πανεπιστήμιο και τις σπουδές μας. Θα επιθυμούσαμε ένα πανεπιστήμιο που θα διοικείται ουσιαστικά από τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, με πρωταρχικό το ρόλο των φοιτητών, καθώς θεωρούμε ότι ο κύριος σκοπός του πανεπιστημίου, θα έπρεπε να είναι η δημιουργία ακαδημαϊκών πολιτών εξοπλισμένων με τα απαραίτητα εφόδια ώστε να συνεισφέρουν θετικά και δημιουργικά στην κοινωνία. Δεν θέλουμε ένα πανεπιστήμιο που να λειτουργεί με αγοραίες λογικές.
Δράσεις που έγιναν απέναντι στο νόμο
 Ο φοιτητικός μας σύλλογος εξέφρασε την αντίθεση του στο νόμο με την κατάληψη και με άλλες δράσεις που έγιναν κατά τη διάρκεια της με όλους τους άλλους συλλόγους που συμμετείχαν στον κίνημα των καταλήψεων & ξεπέρασαν τους 300. Αυτή η μορφή πάλης προσέφερε θετικά στοιχεία στο κίνημα αλλά αποδείχθηκε ανεπαρκής για την απόσυρση του νομοσχεδίου. Έτσι μαζί με τα υπόλοιπα αγωνιζόμενα  κομμάτια της κοινωνίας πρέπει να βρούμε νέους τρόπους δράσης για την ανατροπή του νομοσχεδίου και γενικά της πολιτικής που οδηγεί την κοινωνία στην εξαθλίωση. Με αφορμή όλα αυτά καλούμε ως ΑΚΙΔΑ σε:

Ανοιχτή συζήτησηόλους τους συμφοιτητές μας την Τετάρτη 9/11 στις 13.00 στο Αμφ. Α της σχολής για να βρούμε νέες δράσεις τόσο απέναντι στο νόμο, αλλά και νέους τρόπους για τη βελτίωση της φοιτητικής μας καθημερινότητας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου